Psycholog/psychoterapeuta
695 151 635
natalia@mysliemocje.pl
ADHD

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii. ADHD występuje u 3-8% dzieci. Jego pierwsze objawy pojawiają się już w okresie wczesnego dzieciństwa, a największe nasilenie osiągają między 6 a 9 rokiem życia, czyli w okresie, gdy dziecko rozpoczyna naukę szkolną. Do podstawowych objawów ADHD należą: zaburzenia koncentracji uwagi, impulsywność oraz nadruchliwość. Konsekwencje zaburzeń uwagi mogą być następujące: bardzo długo trwające zabieranie się do zadań wiążących się z wysiłkiem umysłowym, trudności ze skupieniem się w czasie pracy, bardzo łatwe rozpraszanie, kłopoty z zapamiętaniem przyswajanego materiału, niesłuchanie poleceń lub brak reakcji na nie, tendencja do marzycielstwa. Impulsywność może powodować brak przewidywania konsekwencji swojego działania, rozpoczynanie zadania bez całkowitego zrozumienia instrukcji, nie wysłuchiwanie poleceń do końca, kłopoty z wykonaniem złożonych lub terminowych prac, trudności w uczeniu się na podstawie wcześniejszych doświadczeń oraz ogólnych zasad, kłopoty z oczekiwaniem na swoją kolej. Nadruchliwość natomiast może warunkować następujące zachowania: bycie stale w ruchu, trudności z wysiedzeniem w ławce przez całą lekcję, ciągłe wiercenie się, preferowanie zabaw ruchowych, gadatliwość i hałaśliwość. Objawy te są wyzwaniem zarówno dla rodziców jak i nauczycieli, a samemu dziecku często utrudniają naukę szkolną i nawiązywanie prawidłowych relacji z rówieśnikami. Rozpoznanie ADHD często łączy się też z współwystępowaniem innych zaburzeń: specyficznych trudności w nauce (dysleksja, dysgrafia), zaburzeń zachowania, niskiej samooceny, zaburzeń lękowych czy depresyjnych.

TERAPIA

Zmniejszenie skutków ADHD opiera się na łącznym stosowaniu metod terapeutycznych uzupełnionych w razie konieczności podawaniem leków psychostymulujących.
Nie można zupełnie wyleczyć dziecka z ADHD, jednak można poprawić jego komfort życia, sposób funkcjonowania rodziny oraz zminimalizować objawy, które bezpośrednio wpływają na samoocenę dziecka, kontakty interpersonalne i osiągnięcia szkolne.

Badania naukowe dowodzą, iż dobre rezultaty w zmniejszaniu skutków ADHD osiąga się dzięki technikom poznawczo – behawioralnym. Podstawowym elementem terapii ADHD jest psychoedukacja, poradnictwo, oraz trening umiejętności wychowawczych (trening behawioralny). Okulary na ADHD, czyli możliwości wsparcia w przypadku objawów nadruchliwości, impulsywności oraz zaburzeń uwagi, to propozycja szeregu technik pracy z rodzicami dzieci borykających się z objawami ADHD.
Jeżeli u Twojego dziecka zdiagnozowano Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi i chcesz ułatwić sobie oraz dziecku codzienne funkcjonowanie z tą dysfunkcją, zapraszam do kontaktu.